وهابیون شبهه کرده اند که شیعه بر خلاف روایات ائمه علیهم السلام،زمان افطار را پنهان شدن خورشید نمیداند و زمان افطار را هنگام از بین رفتن سرخی آسمان در قسمت شرق میدانند.

متن شبهه ی وهابیون:

___________________________________

وقال الصادق عليه السلام: ” إذا غابت الشمس فقد حل الافطار ووجبت الصلاة وإذ صليت المغرب فقد دخل وقت العشاء الآخرة إلى انتصاف الليل “.

من لایحضره الفقیه.

و

۴۲۲ (۲) الدعائم ۳۳۲ – روينا عن أهل البيت صلوات الله عليهم أجمعين باجماع فيما علمناه – ۱ – (من الرواة ك) عنهم ان دخول الليل الذي يحل الفطر للصائم هو غياب الشمس في أفق المغرب بلا حائل دونها يسترها من جبل أو حائط ولا غير ذلك – ۲ – فإذا غاب القرص في الأفق – ۴ – فقد دخل الليل وحل الفطر.
جامع أحاديث الشيعة – السيد البروجردي – ج ٩ – الصفحة ١٦٥
ترجمه❔
از اهل بیت علیهم السلام روایت است برایمان به اجماعی که بدان علم داریم – وارد شدن شب که افطار برای روزه دار جایز هست این غروب خورشید در افق مغرب بدون حایلی که به سبب کوه یا حجابی یا غیر آن مستور نشده باشد و هرگاه قرص خورشید در افق پنهان شد پس وارد شب شده و افطار جایز میشود.

___________________________________

پاسخ:

ملاحظه میکنید که این وهابیون به یک روایت از کتاب من لایحضره الفقیه استناد کردند و قولی را نیز از کتاب جامع احادیث الشیعه نقل کرده اند.

۱- نظر مشهور بین شیعه این است که زمان افطار هنگام پنهان شدن سرخی اسمان در شرق است.

همانطور که شهید اول رضوان الله تعالی علیه می فرماید:

 يعلم الغروب بذهاب الحمرة المشرقية في الأشهر ، قال في المعتبر : عليه عمل الأصحاب  لما رواه بريد بن معاوية عن الباقر عليه السلام : ( إذا غابت الحمرة من هذا الجانب يعني : المشرق فقد غابت الشمس من شرق الأرض ومن غربها

غروب دانسته میشود با پنهان شدن سرخی در مشرق طبق مشهور .در معتبر گفته است: بر این نظر ،عمل اصحاب است همانطور که برید بن معاویه از امام باقر علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمودند: زمانی كه سرخى خورشيد از طرف مشرق پنهان شود ، خورشيد از شرق و غرب آن زمين نهان شده است.

 ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة جلد ۲ صفحه ۳۴۱٫

و این روایت مذکور نیز از نظر علمای شیعه صحیح است.

علامه حلی رضوان الله تعالی علیه در مختلف الشیعه می فرمایند:

ما رواه بريد بن معاوية في الصحيح ، عن الباقر – عليه السلام – قال : إذا غابت الحمرة من هذا الجانب – يعني من المشرق – فقد غابت الشمس من شرق الأرض ومن غربها

مختلف الشیعة جلد ۲ صفحه ۴۰٫

محقق کرکی رحمه الله نیز میفرماید:

قوله : ( وأول وقت المغرب غيبوبة الشمس المعلومة بذهاب الحمرة المشرقية ) . هذا هو الأصح ، وعليه عمل أكثر الأصحاب ، لقول الباقر عليه السلام : ( إذا غابت الحمرة من هذا الجانب يعني المشرق فقد غابت الشمس من شرق الأرض ومن غربها )

سخن ایشان:( و اول وقت مغرب پنهان شدن خورشید که از پنهان شدن سرخی در مشرق معلوم میشود) و این نظر صحیح تر است و بر این نظر اکثر اصحاب عمل کرده اند به دلیل سخن امام باقر  علیه السلام که فرمودند: زمانی كه سرخى خورشيد از طرف مشرق پنهان شود ، خورشيد از شرق و غرب آن زمين نهان شده است.

جامع المقاصد جلد ۲ صفحه ۱۷٫

و روايات در این معنی بسیار زیاد است.

لذا دو دسته روایات وجود دارد و اختلاف نظر در زمان افطار وجود دارد.ایا به صرف پنهان شدن خورشید است ؟ یا به هنگام پنهان شدن سرخی اسمان در مشرق؟

اما نظر مشهور شیعه این است که زمان افطار ، هنگام پنهان شدن سرخی اسمان در مشرق است و این نظر طبق روایات اهلبیت علیهم السلام است لذا این شبهه که شیعه بر خلاف سخن ائمه علیهم السلام عمل کرده ، دروغ و باطل است و شیعه دقیقا از اهلبیت علیهم السلام پیروی میکند.

بله در روایات اختلافات ظاهری وجود دارد که فقها طبق عمل اصحاب و همچنین جمع بین روایات و طبق احتیاط در حکم شرعی ، زمان افطار را هنگام پنهان شدن سرخی اسمان در مشرق دانسته اند.

۲- در قرآن کریم امده است :

وكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إلَى اللَّيْلِ

تمام اختلافات در این بحث در معنی «لیل» است.

اکثر اهل سنت و برخی از شیعیان لیل را مطابق با پنهان شدن خورشید دانستند و مشهور شیعه ، در این زمینه احتیاط کردند و اعتقاد دارند شب با غروب محقق نمیشود ولی با پنهان شدن سرخی اسمان بدون شک شب محقق شده است.

و این احتیاط فقها و علمای شیعه نیز مطابق روایات ائمه علیهم السلام است.

همانطور که در قسمت اول روایتی را ذکر کردیم.

۳- اما وهابیون در شبه ای که مطرح کردند متنی را ظاهرا از کتاب جامع الاحادیث الشیعه مرحوم سید بروجردی رضوان الله تعالی علیه نقل کرده اند!!!

دوباره متن ارسالی توسط وهابیون را ملاحظه کنید:

____________________________

۴۲۲ (۲) الدعائم ۳۳۲ – روينا عن أهل البيت صلوات الله عليهم أجمعين باجماع فيما علمناه – ۱ – (من الرواة ك) عنهم 👈ان دخول الليل الذي يحل الفطر للصائم هو غياب الشمس في أفق المغرب بلا حائل دونها يسترها من جبل أو حائط ولا غير ذلك – ۲ – فإذا غاب القرص في الأفق – ۴ – فقد دخل الليل وحل الفطر.👉
جامع أحاديث الشيعة – السيد البروجردي – ج ٩ – الصفحة ١٦٥
ترجمه
از اهل بیت علیهم السلام روایت است برایمان به اجماعی که بدان علم داریم – وارد شدن شب که افطار برای روزه دار جایز هست این غروب خورشید در افق مغرب بدون حایلی که به سبب کوه یا حجابی یا غیر آن مستور نشده باشد و هرگاه قرص خورشید در افق پنهان شد پس وارد شب شده و افطار جایز میشود.

____________________________

پاسخ شیعه به این متن:

اگر به ابتدای این متن دقت کنید آمده است که از کتاب دعائم نقل شده است:

الدعائم

و منظور از دعائم در اینجا دعائم الاسلام قاضی نعمان مغربی است .

وقتی به کتاب دعائم الاسلام قاضی نعمان مغربی مراجعه میکنیم این سخن را در این کتاب میبینیم:

روينا عن أهل البيت ص بإجماع فيما رويناه عنهم أن دخول الليل الذي يحل فيه للصائم الفطر هو غياب الشمس في أفق المغرب بلا حائل دونها يسترها من جبل و لا حائط و لا ما أشبه ذلك فإذا غاب القرص في أفق المغرب فقد دخل الليل و حل الفطر‌

دعائم الإسلام نویسنده : قاضی نعمان مغربی    جلد : ۱  صفحه : ۲۸۰

lib.eshia.ir/71542/1/280/بإجماع_فيما_رويناه

لذا این متن که در شبهه از کتاب جامع الاحادیث امده است نقل شده از قاضی نعمان مغربی و در کتاب دعائم الاسلام است.

اما قاضی نعمان مغربی طبق نظر مشهور یکی از بزرگترین فقهای اسماعیلیه بوده است.

و ادعای اجماع از طرف یک عالم اسماعیلی برای شیعیان اثنی عشری نمیتواند حجت باشد.

⁉️فقط جهت رفع شبهه ی احتمالی که وهابیون شبهه میکنند اگر نظر قاضی نعمان مورد قبول نبود پس چرا سید بروجردی رحمه الله نظرش را در کتاب جامع الاحادیث رد نکردند؟

در پاسخ باید گفت همانطور که از اسم کتاب پیداست مرحوم بروجردی فقط قصد جمع اوری مطالب را داشتند نه رد یا تایید.(جامع الاحادیث)

و شبهه ی وهابیون رد شد.

Print Friendly