طبق اعتقاد جمهور اهل سنت قبر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که اعضای شریف ایشان در آن است که کل زمین حتی کعبه نیز افضل و برتر است!!!

قاضی عیاض از علمای قرن پنجم هجری اهل سنت در کتاب الشفا بتعريف حقوق المصطفى میگوید:

وَلَا خِلَاف أن مَوْضع قَبْرِه أفْضَل بِقَاع الْأَرْض

هیچ خلافی نیست که مکان قبر شریف ایشان(رسول الله ص)افضل مکان های زمین است.

 الشفا بتعريف حقوق المصطفى جلد ۲ صفحه ۹۱٫الناشر: دار الفكر الطباعة والنشر والتوزيع

826

 

و شيخ خفاجي در شرح این مطلب قاضی عیاض میگوید:

 

(و لا خلاف)بين العلماء و المحدثين في(أن موضع قبره)أي الموضع الذي قبره فيه صلي الله تعالي عليه وسلم،وضم جسده الشريف(أفضل من)سائر (بقاع الأرض)كلها،بل هي أفضل من السماوات و العرش و الكعبة كما نقله السبكي رحمه الله تعالي،لشرفه صلي الله عليه و سلم و علو قدره.

و هیچ خلاف نیست بین علما و محدثین در اینکه موضعی که قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن قرار دارد و جسم شرف ایشان در ان است افضل است از تمام زمین بلکه افضل است از اسمان ها و عرش و کعبه همانطور که امام سبکی گفته است به علت شریف حضرت رسول الله ص و ارزش والای ایشان.

نسيم الرياض في شرح شفاء القاضي عياض جلد ۵ صفحه ۱۲۱٫الناشر: دار الكتب العلمية

 

942

علامه حصکفي حنفي در کتاب الدر المختار میگوید مکه از شهر مدینه افضل است اما قسمتی که جسم شریف پیامبر ص در آن است از کعبه هم افضل است:

لَا حَرَمَ لِلْمَدِينَةِ عِنْدَنَا وَمَكَّةُ أَفْضَلُ مِنْهَا عَلَى الرَّاجِحِ إلَّا مَا ضَمَّ أَعْضَاءَهُ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ – فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مُطْلَقًا حَتَّى مِنْ الْكَعْبَةِ وَالْعَرْشِ وَالْكُرْسِيِّ.

مکه افضل از مدینه است طبق قول برتر غیر از مکانی که اعضاء پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن است .پس آن قسمت مطلقا از افضل است حتی از کعبه و عرش و کرسی.

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار صفحه ۱۷۵٫ الناشر: دار الكتب العلمية.

3155

 

حافظ سخاوی از علمای بزرگ اهل سنت میگوید اجماع است مکانی که اعضای شریف جسم رسول الله ص در آن قرار دارد از کعبه افضل است با اینکه کعبه افضل از اصل مدینه هست.

 مع الإجماع على أفضلية البقعة التي ضمته حتى على الكعبة المفضلة على أصل المدينة،بل على العرش فيما صرح به ابن عقيل من الحنابلة.
ولا شك أن مواضع الأنبياء وأرواحهم أشرف مما سواها من الأرض والسماء والقبر الشريف أفضلها

با اجماع بر افضلیت بقعه ی شریفی که حضرت در آن قرار دارد حتی بر کعبه با اینکه کعبه از اصل مدینه افضل است بلکه(قبر شریف) از عرش افضل است همانطور که ابن عقیل از حنابله گفته است.و شکی نیست که مکان انبیا و ارواح انها برتر است از غیر آن در زمین و اسمان است و قبر شریف رسول الله ص افضل از آنهاست.

 التحفة اللطيفة في تاريخ المدينة الشريفة جلد ۱ صفحه ۲۰٫الناشر: الكتب العلميه، بيروت -لبنان

 

8254

 

 

و شيخ الاسلام زکریا الانصاری(شيخ الإسلام. قاض مفسر، من حفاظ الحديث.)در کتاب أسنى المطالب في شرح روض الطالب میگوید اجماع است که مکان قبر سول الله ص از کعبه هم افضل است به اجماع امت:

ومحل التفاضل بين مكة والمدينة في غير موضع قبر النبي صلى الله عليه وسلم، أما هو فأفضل بالإجماع، كما نقله القاضي عياض

و محل برتری بین مکه و مدینه در غیر از موضع و مکان قبر پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم اما این مکان به اجماع افضل است همانطور که قاضی عیاض گفته است.

أسنى المطالب في شرح روض الطالب جلد ۱ صفحه ۴۷۴٫الناشر: المطبعة الميمنية

8126

 

علامه مناوي نيز میگوید قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از کعبه نیز افضل است:

الكعبة فهي أفضل من المدينة اتفاقا خلا البقعة التي ضمت أعضاء الرسول صلى الله عليه وسلم فهي أفضل حتى من الكعبة كما حكى عياض الإجماع عليه

کعبه به اتفاق امت از مدینه افضل است غیر از مکانی که اعضای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در آن است پس آن از معبه افضل است همانطور که قاضی عیاض ادعای اجماع کرده است.

فيض القدير شرح الجامع الصغير جلد ۶ صفحه ۲۶۴٫الناشر: المكتبة التجارية الكبرى – مصر.

9876

و حلبي نيز در سیره ی حلبیه میگوید اجماع است که قبر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم افضل از کعبه است:

 

وقام الإجماع على أن هذا الموضع الذي ضم أعضاءه الشريفة صلى الله عليه وسلم أفضل بقاع الأرض حتى موضع الكعبة الشريفة.

و اقامه ی اجماع شده است بر اینکه موضع شریفی که اعضاء رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در آن قرار دارد افضل از مکان های زمین حتی کعبه ی شریف است.

السيرة الحلبية  جلد ۳ صفحه ۵۱۸٫الناشر: دار الكتب العلمية .

9485

 

بنابراین از نظر جمهور و اجماع اهل سنت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم افضل از کعبه است.

و اینکه شیعه ثواب های زیادی برای زیارت قبر مطهر امام حسین علیه السلام قائل میشود به هیچ عنوان غلو نیست زیرا حدیث مشهوری وجود دارد که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند:

قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم حُسَيْنٌ مِنِّي وأنا من حُسَيْنٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَيْنًا حُسَيْنٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِيسَي هذا حَدِيثٌ حَسَن

حسين از من است و من از حسينم، خداوند دوست بدارد كسي را كه حسين را دوست بدارد. حسين نوه اي از نوادگان است.

مصنف ابن أبي شيبة جلد ۶ صفحه ۳۸۰.
سنن الترمذي جلد ۵ صفحه ۶۵۸٫
المستدرك علي الصحيحين جلد ۳ صفحه ۱۹۴٫
مصباح الزجاجة جلد ۱ صفحه ۲۲٫

Print Friendly