همواره عوام اهل سقیفه میگویند که خداوند همراه رسول الله ص و ابی بکر بوده و سکینه ی امده در ایه ی غار بر ابی بکر نازل شده است و این را فضیلتی برای ابی بکر میدانند!!!

🔴إلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ👈 لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ👉 وأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (۴۰)

ابتدا باید دید حرن و ناراحتی ابوبکر  برای خودش بوده است یا برای رسول الله ص ناراحت بوده است؟

جناب بغوی در تفسیر خود میگوید:

وقوله عز وجل (لا تحزن إن الله معنا) لم يكن حزن أبي بكر جبنا منه وإنما كان إشفاقا على رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال إن أقتل فأنا رجل واحد وإن قتلت هلكت الأمة.

حزن ابوبکر به خاطر ترسیدن باو نبود بلکه ابوبکر برای رسول الله ص ناراحت بوده است . ابوبكر گفت:اگر من كشته شوم پس من یک نفر هستم اما اگر شما كشته شويد همه ی امت نابود میشوند.

معالم التنزيل في تفسير القرآن = تفسير البغوي جلد ۲ صفحه ۳۴۹٫

و در تفسیر الوسیط (نیسابوری)نیز امده است که مفسران گفته اند ناراحتی ابوبکر برای خودش نبوده بلکه برای رسول الله ص بوده و ابوبکر دلش برای رسول الله ص میسوخته است!!!

قال المفسرون: …..فكان حزن أبي‌بکر شفقة علي رسول الله و خوفاً أن يطلع عليه….

مفسران گفته اند:…حزن ابوبکر دلسوزی برای رسول الله ص بوده است و میترسیده که از ایشان مطلع شوند.

الوسيط في تفسير القرآن المجيد جلد ۲ صفحه ۴۹۸٫

بنابراین خود مکتب سقیفه اعتراف دارند که ناراحتی ابوبکر برای رسول الله ص بوده است که مبادا رسول الله ص کشته شود و امت نابود شود.

☺️دقت کنید:ناراحتی ابوبکر برای رسول الله ص و امت ایشان بوده است.

بنابراین میتوان گفت رسول الله ص وقتی دیدند که ابوبکر برای جان رسول الله و امت نگران است به ابوبکر میفرماید:ناراحت نباش خداوند با ماست(یعنی خداوند به من و امتم است)و ناراحت کشته شدن من و هلاکت امتم نباش.

✅یعنی معیت خدا با رسول الله ص و امت ایشان است.

ملاحظه کنید.

💯اثبات ما مطابق اعتراف خود اهل سقیفه است💯

میگویند ابوبکر ناراحت جان رسول الله صو هلاکت امت بوده بنابراین رسول الله ص به ابوبکر فرمودند ناراحت نباش خدا با من و امتم است پس ناراحت این مورد نباش!!!!

😕اگر ناراحتی ابوبکر برای خودش بود شاید میشد گفت معیت برای ابوبکر می بود!!!لکن خود اهل سقیفه میگویند ناراحتی ابوبکر برای خودش نبوده.

❗️🤔❗️حال باید دید سکینه بر چه کسی نازل شده است؟

سکینه بدون شک بر رسول الله ص نازل شده است به چند دلیل:

۱⃣سکینه بر رسول الله ص نازل شده است زیرا در عبارت بعدی نیز کمک جنودی که دیده نمیشدند به رسول الله ص بازگشته است.

چطور تمام ضمیر ها به رسول الله ص بازمیگردد اما در عبارت نزول سکینه یک دفعه ضمیر به ابوبکر باز میگردد؟

نَصَرَهُ ضمیر «ه»به رسول الله ص برمیگردد.
أَخْرَجَهُ ضمیر «ه»به رسول الله ص برمیگردد.
لِصَاحِبِهِ ضمیر «ه»به رسول الله ص برمیگردد.
سَكِينَتَهُ عَلَيْ👈ه👉 ضمیر «ه»به طرز عجیبی یک دفعه به ابی بکر باز میگردد؟!!!!!!!!
وَأَيَّدَهُ ضمیر «ه»به رسول الله ص برمیگردد.

😳کدام منطقی این را قبول میکند که وقتی تمام ضمائر به رسول الله ص باز میگردد ک دفعه یک ضمیر به ابوبکر باز گردد!!!!

حتی جناب ابن عاشور از مفسرین اهلسنت نیز میگوید اگر ضمیر در نزول سکینه به ابوبکر برگردانیم نظم ایه به هم میخورد!!!

فنشأ تشتيت الضمائر، وانفكاك الأسلوب بذكر حالة أبي بكر.

پس در این صورت ضمائر پراکنده شده و ترتیب و نظم ایه بهم میخورد  با برگرداندن ضمیر به ابوبکر.

التحرير والتنوير جلد  ۱۰ صفحه ۲۰۴٫

بنابراین به فکر نظم ایه نیز باشید😎

۲⃣اعتراف علمای اهلسنت به نزول سکینه بر رسول الله صلی الله عله و آله و سلم:

قال جمهور الناس:
الضمير عائد على النبي صلى الله عليه وسلم وهذا أقوى، و «السكينة» عندي إنما هي ما ينزله الله على أنبيائه من الحياطة لهم والخصائص التي لا تصلح إلا لهم

جمهور مردم گفته اند:
ضمیر (نزول سکینه) به رسول الله ص بازمیگردد و این نظر قوی تر است.و سکینه نزد من همان است که خداوند بر انبیا نازل میکند….

المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز جلد ۳ صفحه ۳۶٫

ملاحظه کنید میگوید جمهور امت گفته اند!!!!حال چرا بعضی ها قصد دارند با جمهور مخالفت کنند؟

و جناب ابن کثیر دمشقی میگوید:

ولِهَذَا قَالَ تَعَالَى: {فَأَنزلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ} أَيْ: تَأْيِيدَهُ وَنَصْرَهُ عَلَيْهِ، أَيْ: عَلَى الرَّسُولِ فِي أَشْهَرِ الْقَوْلَيْنِ

سکینه یعنی تایید و نصرت او و قول مشهور اين است که سکینه بر رسول الله ص نازل شده است…

تفسير القرآن العظيم جلد ۴ صفحه ۱۵۵٫

بنابراین قول مشهور و همانطور که ابن عطیه گفته است جمهور امت گفته اند که سکینه بر رسول الله ص نازل شده است.

اما اعتراف یکی از علمای وهابیون را در این قسمت در مورد نزول سکینه بر رسول الله ص قرار میدهیم:

📢جناب شیخ محمد صالح المنجد در سایت مشهور وهابی https://islamqa.info میگوید:

اختلف المفسرون في ضمير الغائب في كلمة ( عليه ) في قوله تعالى : ( فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ ) على من يعود ، وذلك على قولين :
القول الأول :
يعود إلى النبي صلى الله عليه وسلم ، وهو ” أشهر القولين ” كما قال الحافظ ابن كثير رحمه الله حيث جرى عليه كثير من المفسرين ، كالطبري في ” جامع البيان ” (۱۴/۲۶۱)، والزمخشري في ” الكشاف ” (۲/۲۶۰)، وابن جزي في ” التسهيل ” (۲/۷۶)، والشنقيطي في ” أضواء البيان ” (۷/۳۹۷)
والدليل عليه أن الضمير في قوله تعالى : ( وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا ) يعود إلى النبي صلى الله عليه وسلم قولا واحدا ، فهو الذي أيده ربه بالملائكة ، فيبعد أن يراد بالضمير الذي قبله في كلمة ( عليه ) غير النبي صلى الله عليه وسلم .

مفسران در ضمیر غائب در کلمه ی علیه در عبارت ( فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ ) اختلاف کرده اند که به چه کسی باز میگردد و اختلاف بر دو قول است:

قول اول:
ضمیر به رسول الله ص باز میگردد و این قول مشهور است همانطور که ابن کثیر گفته است مانند طبری در جامع البان و زمخشری در کشاف و ابن جزی التسهیل و شنقیطی در البیان گفته اند.
و دلیل بر آن نیز این است که ضمیر در قول خداوند که میفرماید:( وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا ) به رسول الله ص باز میگردد و در این مورد اقوال یکی است پس اوست کسی که پروردگارش به وسیله ی ملائکه یاریش داده است پس بعید است که ضمیر قبلش به کسی غیر از نبی ص بازگردد.

تا اینجا مشاهده کردید که این عالم معاصر نیز اعتراف میکند قول مشهور نزول سکینه بر رسول الله ص است نه ابوبکر.

حال این عالم معاصر قول دوم را بیان میکند:

القول الثاني :
أنه يعود على أبي بكر الصديق رضي الله عنه ، وهذا القول مروي عن الصحابي الجليل ابن عباس رضي الله عنهما ولكن 👈بإسناد ضعيف👉 ، ومروي عن عن حبيب بن أبي ثابت من التابعين .

قول دوم:
اینکه ضمیر به ابی بکر بازگردد و این قول از ابن عباس رض نقل شده است اما با سند ضعیف!!!و از حبیب بن اب ثابت از تابعین نقل شده است.

https://islamqa.info/ar/152802

سخن ایشون رو دیدید!!!

😎قول مشهور این است که سکینه بر رسول الله ص نازل شده است و کسی نیز که از او نقل شده است سکینه بر ابوبکر نازل شده ابن عباس است که سندش ضعیف است!!!

✅جمع بندی:

۱⃣خود مکتب سقیفه اعتراف دارند که ناراحتی ابوبکر برای رسول الله ص بوده است که مبادا رسول الله ص کشته شود و امت نابود شود.

بنابراین میتوان گفت رسول الله ص وقتی دیدند که ابوبکر برای جان رسول الله و امت نگران است به ابوبکر میفرماید:ناراحت نباش خداوند با ماست(یعنی خداوند به من و امتم است)و ناراحت کشته شدن من و هلاکت امتم نباش.

۲⃣طبق اعتراف جمهور اهلسنت سکینه بر رسول الله ص نازل شده است نه ابی بکر.

✅پس نه لفظ ان الله معنا و نه نزول سکینه فضیلتی برای ابوبکر نخواهد بود.

Print Friendly