در پاسخ باید گفت از نظر عایشه خیر.

عایشه خودش را مادر زنان مومن نمیدانسته است.

در کتب اهلسنت حدیث صحیح امده است که عایشه میگوید من مادر زنان نیستم بلکه فقط مادر مردان هستم

حدَّثَنَا هِشَامٌ أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ فِرَاسٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنْ مَسْرُوقٍ، أَنَّ امْرَأَةً قَالَتْ لِعَائِشَةَ: يَا أُمَّهْ، فَقَالَتْ: ” لَسْتُ بِأُمِّكِ، أَنَا أُمُّ رِجَالِكُمْ “

مسروق میگوید:زنی به عایشه گفت ای مادر.عایشه گفت:من مادرت نیستم .من مادر مردانتان هستم.

طبقات ابن سعد جلد ۸ صفحه ۶۵٫

957

باز در تفسیر یحیی بن سلام امده است:

 سفْيَانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ فِرَاسٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ امْرَأَةً قَالَتْ لَهَا: يَا أُمَّهْ، فَقَالَتْ: لَسْتُ لَكِ بِأُمٍّ إِنَّمَا أَنَا أُمُّ رِجَالِكُمْ.

تفسير یحیی بن سلام جلد ۲ صفحه ۷۰۰٫

همین روایت باز در طبقات الکبری با سند زیر امده است:

أخْبَرَنَا الْفَضْلُ بْنُ دُكَيْنٍ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ فِرَاسٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ مَسْرُوقٍ، قَالَ: قَالَتِ امْرَأَةٌ لِعَائِشَةَ: يَا أُمَّهْ، قَالَتْ: ” إِنِّي لَسْتُ بِأُمِّكِ ! إِنَّمَا أَنَا أُمُّ رِجَالِكُمْ “

طبقات ابن سعد جلد ۸ صفحه ۶۷٫

و این روایت صحیح است همانطور که علمای اهلسنت به صحت آن اعتراف کرده اند:

جناب علامه قسطلانی میگوید:

 صح عن عائشة رضي الله عنها أنها قالت: أنا أم رجالكم لا أم نسائكم

صحیح است از عایشه که گفت:من مادر مردان شما هستم نه زنان شما.

 إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري جلد ۱ صفحه ۵۷٫

و  علامه بدر الدین عینی نیز بر طبق این روایت فتوا میدهد که نمیتوان به ازواج النبی گفت امهات المومنات!!!

هل يُقَال فِيهِنَّ أُمَّهَات الْمُؤْمِنَات فِيهِ خلاف والأَصَح أَنه لَا يُقَال بنَاء على الْأَصَح أَنَّهُنَّ لَا يدخلن فِي خطاب الرِّجَال وَعَن عَائِشَة رَضِي الله عَنْهَا أَنَّهَا قَالَت أَنا أم رجالكم لَا أم النِّسَاء

ایا میتوان در مورد انها گفت مادر زنان مومن؟در این خلاف است و صحیح تر این است که نمیتوان گفت زیرا انها در خطاب مردان وارد نمیشوند و  عایشه گفته است من مادر مردان شما هستم نه مادر زنان.

عمدة القاري شرح صحيح البخاري جلد ۱ صفحه ۳۹٫

9999

علامه ابو اسحاق الحوینی نیز در مورد این روایت از عایشه میگوید:

فقد صحًّ هذا عن عائشة -رضي الله عنها – من طريق مسروق بن الأجدع عنها.

این صحیح است از عایشه از طریق مسروق از او.

وأخرجه البيهقيُّ في “سننه الكبير” (۷ / ۷۰) من طريق ابن عائشة، ثنا أبو عوانة بسنده مثله سواء وهذا سند صحيح.

و بیهقی نیز در سنن الکبیر از طریق ابن عایشه از ابوعوانه مانندش را اورده است و این سند صحیح است.

أخرجه ابن سعد في “الطبقات” (۸ / ۶۷) قال: أخبرنا الفضل بن دكين، ثنا سفيان.وسندهُ صحيحٌ أيضًا.

ابن سعد از طریق فضل بن دکین از سفیان اورده است که این نیز سندش صحیح است.

تنْبِيهُ الهَاجِدْ إلَى مَا وَقَعَ مِنَ النَّظَرِ فى كُتُبِ الأَمَاجِدِ جلد ۲ صفحه ۲۹٫
این نیز اعتراف علامه ابواسحاق الحوینی به صحت این روایت بود.

لذا عبارت ام المومنین هیچ فضیلت خاصی نیست و فقط برای حرمت نکاح ازواج النبی بوده است وگرنه عایشه نمیگفت مادر زنان نیستم

Print Friendly