❤️ایه ی ولایت❤️

✴️خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است:

🌹إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿۵۵﴾مائده

🌹ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند (۵۵)

💢اما تفسیر این ایه:

👈در بین اهلسنت و مفسرین قاعده ی مشهوری وجود دارد که زمانی حدیث صحیحی در تفسیر ایه ای وجود داشته باشد برای تفسیر سمت چیزهای دیگر نخواهند رفت:

إذا ثبت الحديثُ وكان نصاً في تفسير الآية ، فلا يُصار إلى غيره

http://www.al-forqan.net/researchs/print-286.html

✅بنابراین زمانی که در مورد ایه ای نص وجود داشته باشد نص بر سیاق ایات ترجیح داده میشود.

به طور واضح تر تا زمانی که برای تفسیر ایه ای حدیث وجود داشته باشد به ایات قبل و بعد از آن نگاه نمیکنند.

اما ایا در مورد نزول این ایه ی شریفه در حق حضرت علی علیه السلام نص وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت بله.

در این جا چند روایت در مورد نزول این روایت در حق حضرت علی علیه السلام را بیان خواهیم کرد:

ابن ابي حاتم در تفسیر خود اورده است:

حدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ الأَشَجُّ ثنا الْفَضْلُ بْنُ دُكَيْنِ أَبُو نُعَيْمٍ الأَحْوَلُ، ثنا مُوسَى بْنُ قَيْسٍ الْحَضْرَمِيُّ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ قَالَ: تَصَدَّقَ عَلِيٌّ بِخَاتَمِهِ وَهُوَ رَاكِعٌ فَنَزَلَتْ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون

سلمه بن کهیل گفت:علی علیه السلام انگشترش را صدقه داد و او در حال رکوع بود پس ایه ی انما ولیکم الله …نازل شد.

تفسير القرآن العظيم لابن أبي حاتم جلد ۴ صفحه ۱۱۶۲٫

⛔️اشکالات مخالفین بر این روایت:

۱⃣عقیلی گفته است موسی بن قیس رافضی است.

✅پاسخ:

👈اینکه عقیلی گفته است موسی بن قیس رافضی است قولی شاذ است و دیگر علمای اهلسنت آن را نقل نکرده اند و عقیلی نیز متشدد است:

برای بررسی این سخن عقیلی فقط کافی است نگاهی به شخصیت عقیلی بیاندازیم.جناب عقیلی 👈 متشدد 👉 است و علامه معلمی در تنکیل به این مورد اعتراف میکند:

قد کان فی العقیلی 👈تشدد.

در عقیلی تشدد و سختگیری وجود دارد .

التنکیل جلد ۲ صفحه ۷۰۰ .

و ذهبی نیز وقتی میبیند عقیلی در کتاب الضعفا نام علی بن المدینی از علمای کبار اهلسنت را می اورد به شدت به عقیلی طعن وارد میکند و میگوید:

ﺃﻓﻤﺎﻟﻚ ﻋﻘﻞ ﻳﺎ ﻋﻘﻴﻠﻲ، ﺃﺗﺪﺭﻱ ﻓﻴﻤﻦ ﺗﺘﻜﻠﻢ؟

ميزان الاعتدال في نقد الرجال جلد ۳ صفحه ۱۴۰٫

بنابراین عقیلی بسیار متشدد است و سخنش به تنهایی مورد قبول نیست.

⛔️اشكال دوم:سلمه بن کهیل تابعی است و انقطاع وجود دارد.

✅پاسخ:

پاسخ به این ایراد را در دو بخش بیان خواهیم کرد:

۱⃣مرسل تابعی به شهادت خود اهلسنت مورد قبول است همانطور که بعضی از علمای اهلسنت مرسل تابعین حتي قرن  هاي دوم و سوم  را حجت میدانند:

فأَما مَرَاسِيل الْقرن الثَّانِي وَالثَّالِث حجَّة فِي قَول عُلَمَائِنَا رَحِمهم الله

پس اما مرسل های قرن های دوم و سوم در قول علمای ما حجت است.

أصول السرخسي جلد ۱ صفحه ۳۶۰٫

و علائی نیز میگوید جماعتي از اصولین اهلسنت مرسلات تابعین تابعین نیز حجت میدانند:

 القائلون بقبول مراسيل التابعين 👈وأتباعهم دون أهل القرن الرابع وهو ما حكاه جماعة من الأصوليين عن عيسى بن أبان ولم يحكه أبو بكر الرازي إلا عن بعض شيوخهم والذي حكاه عن ابن أبان أنه قال من أرسل من أهل زماننا حديثا عن النبي صلى الله عليه وسلم فإن كان من أئمة الدين وقد نقله عن أهل العلم فإن مرسله مقبول كما يقبل مسنده

کسانی که قائل به قبول مرسل تابعین و تابعین تابعین غیر از قرن ۴ هستند از جماعتی از اصولیین از عیسی بن ابان نقل شده است و بعضی از مشایخ از ابن ابان نقل کرده اند که گفت اگر کسی در زمان ما حدیثی را از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کند پس اگر از ائمه ی دین باشد و نقلش نیز از اهل علم باشد مرسلش قبول است…

جامع التحصيل في أحكام المراسيل صفحه ۸۲٫

۲⃣این روایت از سلمه بن کهیل شاهد هایی دارد که باعث اعتبار مرسل سلمه خواهد شد:

👈به عنوان شاهد در خود تفسیر ابن ابی حاتم امده است:

حدَّثَنَا الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ الْمُرَادِيُّ، ثنا أَيُّوبُ بْنُ سُوَيْدٍ عَنْ👈 عقْبَةَ بْنِ أَبِي حَكِيمٍ👉 في قَوْلِهِ: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ الله ورسوله والذين آمنوا قَالَ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.

و از امام باقر علیه السلام نیز در تفسیر ابن ابی حاتم امده است:

حدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ الأَشَجُّ ثنا الْمُحَارِبِيُّ، عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ 👈أبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ👉 عنْ قَوْلِهِ: إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا قُلْتُ: نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ «۱» قَالَ: عَلِيٌّ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا.

بنابراین روایتی را که سلمه نقل کرده است شاهد دارد که باعث اعتبار آن میشود

💢 همین شاهد هاست که باعث شده جناب علامه سیوطی شان نزول این ایه را در حق حضرت علی ع بداند💢

الآية قوله تعالى إنما وليكم الله الآية أخرج الطبراني في الأوسط بسند فيه مجاهيل عن عمار بن ياسر قال وقف على علي بن أبي طالب سائل وهو راكع في تطوع فنزع خاتمه فأعطاه السائل فنزلت إنما وليكم الله وسوله الآية 👈وله شاهد👉 قال عبد الرازق حدثنا عبد الوهاب بن مجاهد عن أبيه عن ابن عباس إنما وليكم الله ورسوله الآية قال نزلت في علي بن أبي طالب وروى ابن مردويه عن وجه آخر عن ابن عباس مثله وأخرج أيضا عن علي مثله وأخرج ابن جرير عن مجاهد وابن أبي حاتم عن سلمة بن كهيل مثله 👈فهذه شواهد يقوي بعضها بعضا👉

ايه ی إنما وليكم الله الآية :طبرانی با سندی که در آن مجهولانی وجود دارد اورده است که عمار یاسر میگوید سائلی نزد حضرت علی ع امد و ایشان در حال رکوع بود پس انگشترش را به او بخشید پس این ایه نازل شد و برای این روایت شاهد وجود دارد .عبدالرزاق اورده است که ابن عباس گفته است این ایه در مورد حضرت علی ع نازل شده است.و ابن مردویه نیز به طریق دیگری از ابن عباس مانندش را اورده است و از خود حضرت علی ع نیز مانندش اورده است و ابن جریر از مجاهد و ابن ابی حاتم از سلمه بن کهیل مثل همین را نقل کرده اند که 👈این شوهد یکدیگر را تقویت میکنند.👉

لباب النقول في أسباب النزول صفحه ۸۱٫

✅بنابراین با وجود شواهد بسیار برای این روایت میتوان روایت سلمه را معتبر دانست.

💢و همانطور که در ابتدا نیز گفتیم زمانی نص وجود داشته باشد سیاق اعتباری ندارد.💢

Print Friendly